Kraamsupport over Kraamzorg de Eilanden

Terug naar nieuwsoverzicht
9 juli 2024
Algemeen

Kraamzorg De Eilanden

‘Onze wereld  draait om jou’, dat is het motto van Kraamzorg De Eilanden. ‘Daarmee bedoelen we niet alleen de zorg voor onze cliënten, maar ook voor onze medewerkers’, vertelt regiomanager Babette Noltus. Belangrijk, want die medewerkers moeten die zorg immers verlenen.

Tekst: Sanne Verhoeff

Hoelang werk jij zelf al bij Kraamzorg De Eilanden?

Ik ben 23 jaar geleden begonnen met de BBL-opleiding tot kraamverzorgende, daarna ben ik ongeveer zes jaar kraamverzorgende geweest. Vanaf het begin werkte ik bij Kraamzorg De Eilanden. Deze kraamzorgorganisatie bestaat al meer dan 75 jaar. Ik ben praktijkopleider geworden, dat ben ik overigens nog steeds, en daarna zo’n tien jaar kwaliteitsmanager. Inmiddels ben ik  regiomanager van de regio’s Dordrecht, Voorne Putten en Goeree-Overflakkee en praktijkopleider. Ik manage vier teams en heb een kleine zestig kraamverzorgenden onder mijn hoede.

Waar staat jullie kraambureau voor?

Kwaliteit, goede zorg en aandacht. We zijn er voor cliënten, maar zeker ook voor onze medewerkers. We zijn een middelgrote organisatie, waar we oog hebben voor elkaar. We doen het samen.

Op welke manier proberen jullie dit voor elkaar te krijgen?

Richting onze cliënten bieden wij gedreven kraamverzorgenden, met een goede focus op wat het gezin nodig heeft. Ook een goede, duidelijke informatie op de website is belangrijk. Dat is namelijk vaak de eerste kennismaking van gezinnen met onze organisatie. Tijdens de intake stemmen wij de benodigde zorg af met de gezinnen. Wij vertellen ze tevens meer over  kraamzorg op afstand, ofwel digitale kraamzorg in combinatie met fysieke zorg.

Kun je daar iets meer over vertellen?

Momenteel zijn we druk bezig met de implementatie van digitale kraamzorg binnen Kraamzorg De Eilanden. Gezinnen die zich bij ons hebben ingeschreven, krijgen een account van Babybalance, een aanbieder van digitale voorlichting en instructie over zwangerschaps- en babyzorg in Nederland (e-Health). Hiermee kunnen we dus, zo nodig, zorg op afstand bieden. Bij een eerste kindje kunnen ouders zes uur digitale zorg krijgen, bij een tweede kindje vier uur. Denk hierbij aan instructiefilmpjes, maar ook videobellen met een kraamverzorgende is mogelijk. Op dit moment zijn we aan het kijken hoe we dit zo goed mogelijk kunnen inzetten. Uiteindelijk wil ik een vast team kraamverzorgenden hebben, die zich bezighoudt met deze digitale vorm van kraamzorg. Deze digitale zorg op afstand is een goede voorbereiding op de verwachtte drukte in de zomerperiode. Daarnaast spelen we hiermee in op de huidige ontwikkelingen binnen de kraamzorg en de belevingswereld van de cliënten.

Wat vraagt dit van kraamverzorgenden?

Zij hebben meer digitale kennis nodig, ik merk dat zij hier soms tegenop zien. Ze vinden het spannend. Als zij er eenmaal mee bezig zijn, vinden ze het meestal meevallen. Al is het niet voor iedereen weggelegd. Kraamverzorgenden moeten groeien in deze vorm van zorgverlening, maar zien de voordelen er wel van in.

Hoe reageren cliënten op deze vorm van kraamzorg?

Eigenlijk best positief. Sommige gezinnen hadden in eerste instantie het idee dat hen iets werd opgelegd. We hebben echter gemerkt dat dit ook ligt aan de manier waarop iets uitgelegd wordt. Daar letten we dus op. De gezinnen die er tot nu toe gebruik van gemaakt hebben, vinden het prettig.

Kraamzorg De Eilanden wil er ook zijn voor de kraamverzorgenden, hoe doen jullie dat?

Wij houden onze kraamverzorgenden graag fit, omdat zij juist dan goede zorg kunnen leveren. Dit krijgen wij voor elkaar door met elkaar samen te werken en elkaar overal bij te betrekken. Hiermee bedoel ik de kraamverzorgenden, de consulenten die de intakes doen, maar bijvoorbeeld ook de teamleider cliëntcontact. Alle afdelingen zijn goed op elkaar afgestemd. Dat betekent overigens niet dat we het altijd met elkaar eens zijn en dat is ook prima. En  als er iets is, gaan we net zolang in gesprek totdat er een goede oplossing is gevonden voor iedereen. We hebben een klein team op kantoor met een grote betrokkenheid.

Merk je dat deze aanpak werkt?

Ja, kraamverzorgenden geven organisatie een 9 zo is gebleken uit een enquête. Dat is best hoog. Als er problemen zijn, gaan we in gesprek en dan wordt gekeken hoe we die kunnen wegnemen. Onze directeur is altijd benaderbaar en is één van ons.

Je bent ook praktijkopleider, lukt het om nieuwe aanwas te vinden?

Ja dit lukt, maar het is wel hard werken. Het is heel belangrijk om al vanaf het begin goed uit te leggen wat het vak kraamverzorgende inhoudt, wat er allemaal bij komt kijken. We raden toekomstige kraamverzorgenden aan ook thuis goed uit te leggen wat het vraagt. Er verandert namelijk wel iets, zodra je kraamverzorgende bent. Wij willen een heel duidelijk beeld schetsen van het vak, om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen.  

(Kader)

Babette Noltus

Functie: regiomanager/praktijkopleider
Organisatie: Kraamzorg De Eilanden
Klanttevredenheidscijfer: 9,6
Keurmerken:
HKZ, aangesloten bij Bo Geboortezorg, SBB Erkend leerbedrijf
Website: kraamzorgdeeilanden.nl

Kraamsupport 1 – 2024 – Babette